laadpaal_elektrische_auto

Laadpaal thuis voor optimaal laadgemak

Thuis laden is snel, handig en voordelig

Snel laden met een laadpaal thuis

Een laadpaal voor thuis is een speciaal stopcontact waarmee jij jouw auto sneller oplaadt dan met een gewoon stopcontact. Tijdens het laden wordt de kabel bovendien vergrendeld zodat het opladen niet ongewenst onderbroken wordt. Je laadt jouw auto op tegen het normale energietarief en bent veel goedkoper uit dan wanneer je laadt bij een openbare laadpaal.

Benieuwd naar de kosten?

Wil jij weten wat een laadstation bij jou voor de deur kost? Onze adviseurs helpen je graag bij de keuze voor het juiste laadstation. Vraag een vrijblijvende offerte aan en ontvang altijd advies over de mogelijkheden inclusief een uitgebreid kostenoverzicht voor zowel de koop als huur van het laadstation.

Ja, ik wil een vrijblijvende offerte
Laadpaal voor de deur

Aan de wand of langs de oprit

Een laadpaal kan zowel aan de wand gemonteerd worden of op een eigen paal, bijvoorbeeld naast de oprit. Houd er rekening mee dat de elektriciteitskabel naar de laadpaal op 60cm diepte gelegd moet worden.

Meerdere auto's tegelijkertijd laden

Sommige laadpalen kunnen dubbel uitgevoerd worden, zodat jij 2 auto's tegelijkertijd op kunt laden. De lader zorgt dan zelf voor een optimale verdeling van de laadcapaciteit, zodat beide auto's geladen kunnen worden. Vraag een ENGIE medewerker om advies.

 

Thuis installeren zonder gedoe

De aanschaf en montage van jouw eigen laadpaal is eenvoudig. Zo hoef je geen aparte vergunning aan te vragen om thuis een laadpaal neer te zetten. ENGIE kan de volledige installatie voor jou verzorgen of alleen de definitieve aansluiting in de meterkast.
 

Niet alle auto's laden even snel op

Elke elektrische auto laadt anders op. Zo zien we bijvoorbeeld bij Volkswagen een maximale toename van slechts 16 kilometer autonomie per laaduur. Bij onder andere Nissan en BMW is dat 40 kilometer. Smart, Renault en Tesla komen na een uur opladen aan bijna 100 kilometer autonomie. Deze cijfers zijn uiteraard maximumcijfers. Hoeveel autonomie de auto wint tijdens het opladen, hangt af van de gebruikte kabel of laadpaal.
 

Hoe werkt het opladen precies?

Een autobatterij werkt op gelijkstroom (DC). terwijl het elektriciteitsnet op wisselstroom (AC). werkt. Om de batterij te kunnen opladen, moet in de wagen dus een omvormer zitten om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom.
 
En net die omvormer kan een beperking vormen voor het laadsysteem. Het vermogen ervan bepaalt immers de laadsnelheid. Hoe minder krachtig de omvormer, hoe langer het duurt om het voertuig op te laden. Verderop lees je dat we dankzij de snelle laadpalen (‘fast chargers’) geen omvormer hoeven te gebruiken en de batterij dus sneller oplaadt. Die oplossing werkt echter niet voor alle merken.
 

Waarom zoveel verschillen?

Volkswagen koos voor een eenvoudig systeem dat werkt op alle stopcontacten. Het vermogen van de omvormer bedraagt 3,7 kW en is goed voor een autonomietoename van maximaal 16 kilometer per laaduur. Als je weet dat de autonomie van de meeste auto's op dit moment maximaal 200 kilometer bedraagt (behalve bij Tesla), dan zou je zo’n 10 uur nodig hebben om de lege batterij van uw elektrische VW op te laden. Ideaal wanneer jij ‘s nachts slaapt!
 
Nissan en BMW kozen voor de gulden middenweg. Hun omvormer beschikt over een vermogen van 7 kW en zorgt voor een autonomietoename van 40 kilometer per laaduur. Het vermogen is het product van de spanning en de stroomsterkte. Indien jouw elektriciteitsnet 32 ampère in één-fasige wisselstroom biedt, wordt er 40 kilometer per uur opgeladen. Gaat het om slechts 16 ampère, dan is de laadsnelheid dezelfde als bij Volkswagen (16 kilometer per uur).
 
Met de ZOE koos Renault ervoor om af te stappen van rechtstreeks opladen door de omvormer te ‘bypassen’. Deze omvormer heeft echter een vermogen van 22 kW waardoor hij na een uur opladen een autonomie van maximaal 120 kilometer bereikt! De enige beperking is de complexiteit van het Belgische elektriciteitsnet. De ZOE heeft immers een één-fasige wisselstroom met nulgeleider nodig. Dat vindt je bij ons niet overal... En dat verklaart dus ook waarom deze wagen op sommige plaatsen niet kan worden opgeladen. Renault loste dit probleem op met de installatie van een scheidingstransformator die de nulgeleider creëert.
 
Met zijn enorme batterij van 80 kW heeft Tesla uiteraard niet genoeg aan een omvormer van 3,7 kW. Snel opladen is dan ook een must voor dit merk en dus heb je ook een aangepaste en compatibele laadpaal nodig.